Editor’s Notes:

You may recall that in the 2018 Social Enterprise Summit, there was one overseas speaker who addressed us on the topic of Sustainable Tourism. She was Alexa Poortier, co-founder of ItMustBeNow, a Certified B Corp in Switzerland whose mission is to transform the hospitality industry into a force for good.

This is an ambitious and timely initiative. Indeed, it is long overdue.

Tourism is one of the fastest growing industry in the world. It is a big generator of employment, but it also has a huge negative impact on the environment.

Although Hong Kong prides itself as a major international tourist destination, we are hardly aware of the imperative of growing our tourism industry in a sustainable manner.

As a first step towards creating awareness in this vital area, we have teamed up with ItMustBeNow to translate and publish a series of articles on this topic.

We will be releasing these translations here every month. Please feel free to circulate them to your friends and associates.

 

NOW可持續旅遊指南

Author: Caroline Sylger Jones
Translator: SP

現今旅客數目極為龐大,人們去年就在國際間來回了10.2億次,到2020年這數字會飆升至20億次。與此同時,聯合國提出警示,根據最新預測,由於地球暖化,預計到2100年,全球氣溫將會升高3.2攝氏度。無疑人們不會取消公幹、休閒或遊玩等各種各類旅遊,不過,無疑我們也必須馬上行動,盡力保存大家的地球。那麼,在2018年裡,我們可以怎樣擁抱甚至超越可持續旅遊,為我們、他人和地球帶來真正的改變呢?

首先,要思量一下坐飛機這棘手問題。從可持續旅遊角度看,用化石燃料來旅遊,對環境並無好處,需要盡速和著實減少。不過,前往他地同他人交流互動,可以是一股為善的力量,而許多時候,唯有乘坐短程或長程飛機,才能到達目的地。大多數關心生態的旅客、善心的生意人、心懷好意的政府、以及綠色運動倡議人,都不會停止坐飛機。應對的良策,就是少飛一點,選好飛行時機,還有要作出歸還。想安排碳抵消,事前宜多作了解 – 不少人認為,這只不過是人類逃避為氣候轉變出力的辦法。

下一個問題是,我們應該到哪裡旅遊?避免到違反人權的國家旅遊,是正面的想法。這類國家世界上有九十多個,其中許多是渡假的好去處,而且對旅客不構成危險。許多人提議改為去那些關懷旅客的國家,即是那些竭盡所能照顧國民和地球的國家。

多讀一點

 

我們應該奉行嚴格素食嗎?

Author: Caroline Sylger Jones
Translator: SP

人們外遊和家居期間,是不是應該奉行嚴格素食,以助人類族群和地球得以持續?不少嚴格素食者認為是的。根據「可持續食物基金會」(The Sustainable Food Trust),在過去十年間,採納全植物飲食的人數,增加了360%,而人們轉為嚴格素食的眾多原因之一,正是與可持續有關。不過,嚴格素食是否一定有助可持續呢?

工業化農作方式對地球的影響,不少研究和論證都有詳盡記述。人們吃肉越多,為放牧動物和種植飼料,所需動用的水資源和土地也越多。這方面用地多了,用來種植人類可以食用的植物的土地,就會相應減少;水土流失越是嚴重,需要施加的肥料越來越多,造成對地球餘下生態系統的損害亦日益加深。

食用肉類和乳製品對地球的影響最大,所以有些人認為,嚴格素食比素食更為值得提倡。嚴格素食者只吃植物,而素食者主要吃植物,但也吃乳製品,例如蛋和芝士。因此,各地的酒店都應設法提供多種菜色,供旅客選用。牛打嗝和放屁時會釋放甲烷,那是一種像二氧化碳的溫室氣體,但其對氣候的負面影響,比二氧化碳高出23倍。養牛越多,排出的這種氣體亦越多。一頭乳牛每天平均排出的甲烷量,不同專家有不同估算,但基本上都同意是在25至50加侖之間,足與一輛汽車一天裡造成的污染相比。

多讀一點